Klantendag 2015


Alarmeren over de satelliet, zekerheid ten top

Op 4 november 2015 organiseerde PinC Agro met haar partners een klantendag op het satellietgrondsation van Inmarsat in Burum(Fr.). Dit grondstation is een belangrijke schakel in de communicatieketen van AgroAlarm. De deelnemers kregen de unieke gelegenheid om een kijkje te nemen achter de schermen. Hoe garandeert Inmarsat de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van communicatie over de satelliet? Een kort verslag van deze dag.

 

Je komt niet zo maar binnen in Burum

In het Friese landschap bij het plaatsje Burum doemen tientallen satellietschotels in het weidelandschap op. Bij de slagboom van het afgeschermde terrein stapt een beveiligingsmedewerker in onze bus. Hij controleert alle namen die we vooraf met identiteitsbewijzen door hebben moeten geven. Eenmaal binnen krijgen we een inleiding over het reilen en zeilen van dit grondstation. Het is 24/7 bemand. Medewerkers wonen op maximaal een half uur reizen zodat men bij calamiteiten snel ter plekke kan zijn.

 

Alles dubbel uitgevoerd om de betrouwbaarheid te garanderen

’s-Middags volgt een rondleiding over het terrein. Eerst naar de “Network Control Center” dat net vernieuwd is en waar alles gemonitord wordt om de communicatie te garanderen. Dan naar de schotels toe. Onder elke satellietschotel zit een bunker vol met elektronica die de schotel aanstuurt. Als laatste naar het energiegebouw. Hier staat een dieselaggregaat van 1MW continu te draaien zodat bij stroomuitval er geen rimpel op het spanningsnet ontstaat. Alle ruimtes, apparatuur en elektronica zijn dubbel uitgevoerd. Zelfs de controle van het hele grondstation kan direct overgenomen worden door Inmarsat in Londen.

Rond 15.00 uur vertrekken we met de bus weer zuidwaarts. We kijken terug op een geslaagde dag waarop veel indrukken zijn opgedaan. De belangrijkste: bij Inmarsat staan betrouwbare satellietverbindingen centraal.